Pages


Saturday, November 05, 2011

Kisah Nabi Ibrahim A.S Dan Anaknya Disebalik Aidil Adha



BERCAKAP mengenai pengorbanan dalam Islam pasti akan mengaitkan dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya, Nabi Ismail a.s yang terpahat sepanjang zaman.

Ia kisah pengorbanan si ibu, Siti Hajar bersama bapa, Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail yang rela disembelih semata-mata taat kepada Allah.



IKHLAS KERANA ALLAH...ibadah korban mampu membentuk insan berjiwa ikhlas serta bersyukur atas kurniaan rezeki yang Allah berikan yang dibelanjakan demi mendapat keredaan-Nya.




SEMANGAT KERJASAMA...ibadah korban membawa kebaikan dalam kehidupan bermasyarakat bagi merapatkan hubungan kasih sayang antara golongan kurang bernasib baik seperti fakir miskin, anak yatim dan ibu tunggal.

Jika kita berada di tempat Baginda, pasti tidak tertunai perintah itu kerana siapa sanggup menyembelih anak kandung sendiri.

Peristiwa pengorbanan itu dinyatakan di dalam surah as-Saffaat ayat 102-109 yang bermaksud: “Maka tatkala anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: ‘Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu, anaknya menjawab: `Wahai bapaku, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, Insya-Allah, ayah akan mendapati aku dari orang yang sabar.’”


Selepas kedua-duanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), Nabi Ibrahim a.s merebahkan anaknya dengan meletakkan mukanya di atas tanah.



Kami menyerunya: “Wahai Ibrahim! engkau menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. Dan kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang yang datang kemudian. Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim.”

Nabi Ibrahim dan anaknya tenang menerima ketentuan Allah s.w.t itu. Dengan penuh tawaduk, baginda membenamkan pisau ke leher anaknya, Ismail.

Alangkah terkejut Nabi Ibrahim apabila mendapati seekor kibas terbaring menggantikan jasad anaknya, Nabi Ismail. Demikianlah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam melaksanakan syariat Allah s.w.t.

Namun, itu adalah wahyu daripada Allah s.w.t yang perlu dipenuhi Nabi Ibrahim sebagai bukti ketaatan, keimanan serta ketakwaan.

Kesanggupan itu didorong perasaan yakin bahawa perintah Allah s.w.t pasti ada ganjarannya.

Dari situ terbitlah falsafah di sebalik pelaksanaan korban kepada umat Islam hari ini. Ia bukan sekadar kita berjaya menyembelih haiwan ternakan setiap kali Aidiladha semata-mata, tetapi kita perlu sentiasa merenung jauh lebih dalam mengenai hal itu yang mempunyai elemen pendidikan dalam mengejar mardhatillah (keredaan Allah).

Sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini termasuk berkorban harta benda, masa malah nyawa sendiri bagi tujuan kebaikan bersama.

Pengorbanan juga pastinya tidak ada dalam jiwa mereka yang bersifat individualistik. Sifat begitu hanya ada pada mereka yang tidak mahu menyelami kesusahan orang lain kerana hanya memikirkan keadaan diri sendiri.

Justeru, tidak perlu kita meneropong jauh kerana pengorbanan hendaklah bermula dari unit kecil iaitu dalam keluarga sendiri terlebih dulu.

Jika dilihat kepada pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim, semuanya memainkan peranan penting.

Bagaimana Siti Hajar berkorban sebagai seorang ibu sehingga dapat membentuk peribadi mulia, rasa keinsafan, serta bersyukur atas segala nikmat yang diterima.

Siti Hajar seorang wanita luar biasa kerana diuji dengan pelbagai musibah besar sehinggakan Allah s.w.t memberi penghormatan tinggi terhadapnya. Siti Hajar diuji ketika ditinggalkan di padang pasir, namun beliau tetap bersabar dan bersangka baik kepada Allah s.w.t.

Apabila dalam keluarga sudah berjaya maka luaskan pula kepada ruang lingkup yang lebih besar iaitu kepada masyarakat dan negara.

Aspek kemanusiaan tidak boleh dipinggirkan kerana setiap individu mempunyai peranan untuk digerakkan dalam mewujudkan masyarakat bersatu padu, berkasih sayang dan kuat ikatan silaturahim sesama mereka.

Itulah tonik paling mujarab dalam menjadikan umat Islam yang kuat, disegani dan dipandang mulia. Firman Allah dalam surah al-Hujuraat, ayat 13, maksudnya: “Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah mereka yang paling bertakwa.”

Sama juga halnya dengan Nabi Ismail, sebagai anak Baginda hanya menuruti dan reda dengan apa yang ditetapkan ke atas dirinya kerana mahu menjadi hamba yang taat kepada perintah Allah s.w.t.

Bagi mereka yang ‘dijemput’ menjadi sebahagian tetamu Allah menunaikan haji ke Baitullah panjatkan kesyukuran kerana berpeluang ke sana. Itulah sebahagian pengorbanan yang mereka laburkan demi menyahut seruan Ilahi.

Perjalanan rohani yang dilalui itu dikukuhkan lagi dengan harapan Allah mengurniakan ganjaran terbesar iaitu haji mabrur atas ‘persembahan’ ibadah yang berjaya dilaksanakan.

Mereka yang masih tidak berpeluang, jangan putus harapan dan pastikan terus berusaha serta berdoa semoga Allah s.w.t mempermudahkan urusan kita satu hari nanti.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.” 9 surah Ali ‘Imran, ayat 97)

Rasulullah s.aw juga bersabda yang bermaksud: “Perbelanjaan yang dikeluarkan untuk mengerjakan ibadah haji sama seperti dibelanjakan untuk perang fisabilillah, setiap wang ringgit yang dibelanjakan itu akan digantikan dan digandakan sebanyak 700 kali ganda.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Penceramah bebas, Mohd Rani Awang Besar berkata sejarah korban sebenarnya bermula pada zaman nabi Adam lagi di mana membabitkan kisah dua beradik Qabil dan Habil.

“Setiap mereka mempunyai pasangan kembar perempuan di mana Qabil bersama adik perempuannya Iqlima manakala Habil bersama Lubuda.

“Qabil menjalankan pekerjaan dalam bidang pertanian dan Habil pula mengusahakan ladang ternakan. Apabila keempat-empat beradik itu mencapai usia remaja, Allah memberi ilham kepada Nabi Adam supaya kedua puteranya dikahwinkan dengan puterinya di mana Qabil dikahwinkan dengan adik Habil yang bernama Lubuda dan Habil dengan adik Qabil yang bernama Iqlima.

“Cara yang diilham Allah s.w.t. kepada Nabi Adam disampaikan kepada dua puteranya sebagai keputusan yang perlu dipatuhi dan dilaksanakan. Namun, rancangan diputuskan itu ditolak Qabil yang menyatakan dia tidak mahu mengahwini Lubuda kerana dia tidak secantik kembarnya sendiri Iqlima,” katanya.

Beliau berkata Qabil tetap berkeras tidak mahu menerima keputusan ayahnya dan meminta supaya dikahwinkan dengan Iqlima.

“Nabi Adam tidak mahu menimbulkan perpecahan di antara mereka dan menyerahkannya Allah untuk menentukannya. Caranya ialah Qabil dan Habil perlu menyerahkan korban.

“Qabil dan Habil menerima baik jalan penyelesaian yang ditawarkan ayahnya.
Habil keluar dan kembali membawa peliharaannya manakala Qabil dengan membawa barang hasil pertanian yang sudah busuk kemudian diletakkan kedua korban itu di atas sebuah bukit.

“Kemudian Adam pergi melihat korban siapa antara mereka yang habis. Lalu korban Habil yang habis kerana dia menyediakan dengan ikhlas. Korban Habil tidak diterima kerana dia mempunyai perasaan hasad dengki, tidak puas hati serta memprotes keputusan Allah.

“Qabil tidak berpuas hati dan terlalu marahkan Habil sehingga menaruh dendam akan membunuhnya ketika ayahnya tiada. Ketika Adam meninggalkan rumah Qabil menemui Habil di ladang ternakannya. Oleh kerana sifat iri hati dan dengki akhirnya Qabil tetap membunuh Habil,” katanya.

Mohd Rani berkata begitu juga junjungan agung Nabi Ibrahim a.s yang diperintah Allah menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s adalah untuk menguji kekuatan iman dan takwa anak beranak itu.

“Berdasarkan kitab kuning (jawi lama), pada zaman muda Nabi Ibrahim baginda diperlihatkan Allah secara langsung (kasyaf) sekumpulan orang yang melakukan maksiat.

“Maka Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah s.w.t supaya memusnahkan orang yang melakukan maksiat itu, tetapi Allah berkata Dia Maha Pengampun dan mengetahui segala-galanya dan bersedia mengampunkan dosa-dosa hambanya jika mereka memohon keampunan.

“Sebab itu, baginda merasa kesal dengan perbuatannya yang mendoakan golongan itu supaya musnah dan sebab itu baginda tetap menjalankan perintah Allah untuk mengorbankan anak kesayangannya. Demikian sebagai pengajaran, kita tidak boleh mendoakan perkara buruk kepada orang lain kerana Allah Maha Pengampun, “katanya.

Menurutnya ada satu perkara yang baik yang wajar sebagai ibu bapa teladani ialah sebelum melaksanakan perintah Allah itu ialah baginda meminta pandangan anaknya terlebih dahulu.

“Baginda bermimpi sebanyak dua kali sebelum menyampaikan perkara itu kepada Ismail perintah Allah untuk mengorbankannya. Bagaimanapun, Ismail menerima berita itu dengan penuh reda kerana perintah itu datangnya daripada Allah s.w.t
“Begitulah sikap seorang anak soleh yang sanggup melakukan apa saja demi melahirkan perasaan ubudiah terhadap Allah s.w.t,” katanya.