Gadget & Teknologi

Gaya Hidup

Mengagumkan

Fakta

Pengetahuan Am

/ / / 10 Lapangan Terbang Paling Berbahaya Untuk Mendarat


Jurutera yang ditugaskan untuk membina lapangan terbang berhadapan dengan cabaran yang tidak terkira banyaknya: lokasi yang ideal perlu ruangan yang mencukupi, tanah rata yang tidak berkesudahan, angin yang menggalakkan dan jarak penglihatan yang besar. Tetapi tempat-tempat di dunia sebenar jarang yang ideal, dan jurutera yang terpaksa bekerja dengan apa yang mereka ada, memastikan bahawa produk akhir adalah struktur yang paling selamat yang mungkin untuk juruterbang. Satu kaji selidik lapangan terbang di seluruh dunia bertukar menjadi sebuah beg bercampur-campur, yang terdiri daripada jalur-jalur pendaratan yang berbahaya dan berdaya tahan untuk bersaiz mega-kemudahan yang beroperasi seperti bandar-bandar kecil. Di sini, PM meneroka lapangan terbang di dunia yang paling luar biasa dan mengapa mereka menonjol.

Kansai International Airport

Osaka, Jepun



Tanah adalah sumber yang terhad di Jepun, jadi kira-kira 3 batu luar pesisiran Osaka Bay yang diperlukan untuk membina struktur yang amat besar. Kerja di pulau buatan manusia yang bermula pada tahun 1987, dan menjelang 1994, jet jumbo telah mendarat di pulau tersebut. Pelancong boleh sampai ke sana iaitu dari lapangan terbang ke pulau utama Honshu melalui kereta api, kereta, atau pun feri berkelajuan tinggi.

Pulau buatan Kansai 2.5 batu panjang dan 1,6 kilometer lebar begitu besar sehingga ia boleh dilihat dari angkasa. Gempa bumi, siklon berbahaya, ketidakstabilan dasar laut, dan cubaan sabotaj dari penunjuk perasaan, hanya beberapa faktor yang jurutera perlu mengambil kira. Stewart Schreckengast, seorang profesor teknologi penerbangan di Universiti Purdue dan bekas perunding penerbangan dengan Mitre,memberi amaran bahawa perubahan iklim dan peningkatan paras air laut akan menimbulkan ancaman yang sebenar kepada kewujudan lapangan terbang."Apabila ia dibina, jurutera mungkin tidak mengambil kira pemanasan global,"katanya. "Dalam 50 tahun atau lebih, ia mungkin di bawah paras air laut."

Gibraltar Airport

Gibraltar


Antara Maghribi dan Sepanyol terletak wilayah kecil British Gibraltar. Tarikh pembinaan lapangan terbang ialah pada Perang Dunia II, dan ia terus berkhidmat sebagai pangkalan untuk Tentera Udara Diraja United Kingdom, walaubagaimanapun, ia masih digunakan untuk tujuan komersil penerbangan setempat pada setiap hari.

Winston Churchill Avenue, jalan paling sibuk di Gibraltar, telah memberikan kesan secara langsung kepada landasan tersebut. Penghadang laluan jalanraya akan diturunkan setiap kali pesawat ingin mendarat atau berlepas. "Ada asasnya gunung di sebelah pulau dan bandar yang berlainan," kata Schreckengast. "Landasan berlepas dari kiri ke kanan di pulau itu kerana di sana sahaja mempunyai ruang yang rata, jadi ia merupakan sebaik-baik pilihan yang ada untuk membuat landasan. Ia merupakan satu operasi yang selamat setakat untuk menjaga keselamatan orang dari," katanya "ianya adalah pilihan terakhir untuk membuat landasan, oleh itu, ada ketikanya ianya landasan dan ada ketikanya ianya jalanraya."

Madeira International Airport

Madeira, Portugal


Madeira adalah sebuah pulau kecil jauh di luar pantai Portugal, Madeira membuat lapangan terbang yang boleh mendarat pesawat komersil kepada pembangunan wilayan tersebut. Landasan asal lapangan terbang ini hanya kira-kira 5000 kaki panjang, dimana akan menimbulkan risiko besar walaupun juruterbang yang paling berpengalaman dan mengehadkan aktiviti import serta pelancongan.

Jurutera meluaskan landasan kepada lebih daripada 9000 kaki dengan membina sebuah jambatan besar-besaran di atas kira-kira 200 tiang. Jambatan yang mana ianya berukuran adalah lebih 3000 kaki panjang dan 590 kaki lebar, cukup kuat untuk menangani berat 747s dan jet yang sama. Pada tahun 2004, Persatuan Antarabangsa bagi Bridge dan Kejuruteraan Struktur menganugerahkan projek pembesaran tersebut Anugerah Struktur Cemerlang, mengambil kira bahawa reka bentuk dan pembinaan kedua-duanya "sensitif terhadap alam sekitar dan estetik."

Don Mueang International Airport

Bangkok, Thailand


Dari jauh Don Mueang International kelihatan seperti mana-mana lapangan terbang bersaiz sederhana lain. Walau bagaimanapun, terdapat padang golf 18-lubang di tengah-tengah lapangan terbang tersebut..

Schreckengast, yang telah bekerja di projek-projek perundingan di lapangan terbang tersebut, berkata salah satu daripada masalah utama ialah bahawa 'taxiways' hanya terletak pada akhir landasan. "Kami mencadangkan bahawa mereka membina sebuah 'taxiway' tambahan di tengah-tengah, " Lapangan terbang dan kawasan kursus ini pada asalnya operasi ketenteraan, tetapi telah dibuka kepada lalu lintas komersil. Sekiranya ada ancaman keselamatan, orang ramai mempunyai akses yang terhad di kawasan lapangan terbang tersebut.

Ice Runway

Antarctica


Runway Ais adalah salah satu daripada tiga lapangan terbang utama yang digunakan untuk menarik bekalan untuk penyelidik Stesen McMurdo Antartika. Daripada namanya, tidak ada landasan berturap di sini hanya  ais dan salji yang menjadi landasan kapal terbang untuk mendarat.

Tidak ada kekurangan ruang pada Runway Ais, jadi super-saiz pesawat seperti Hercules C-130 dan C-17 Globemaster III boleh mendarat dengan agak mudah. Cabaran sebenar adalah memastikan bahawa berat pesawat dan kargo tidak menyebabkan kapal terbang tersebut terperangkap dengan ais atau mendapatkan pesawat yang sesuai dengan Runaway Ais. Sekiranya landasan ais mula pecah, pesawat akan diarahkan semula ke Pegasus Fieldatau Williams Field, kedua-dua servis tersebut berada di berlainan benua..

Congonhas Airport

Sao Paulo, Brazil


Kebanyakan kota besar mempunyai lapangan terbang, tetapi jarang sekali mereka membina hanya 5 kilometer dari pusat bandar, terutamanya di metropolis seperti Sao Paulo. Berdekatan Congonhas ke pusat bandar boleh menyebabkan sebahagiannya telah siap dibina pada tahun 1936, dengan bandar yang mengalami pembangunan pesat dalam dekad yang berikut.

Walaupun mempunyai lapangan terbang hanya 5 kilometer dari pusat bandar. Aanya boleh menjadi kemudahan kepada penumpang, Akan tetapi ia meletakkan tekanan pada kedua-dua juruterbang dan krew kawalan trafik udara lapangan terbang. "Ia menjadi satu cabaran dari segi keselamatan untuk mendapatkan pendarata pesawat di sana secara selamat," kata Schreckengast.Mujurlah, banyak bangunan-bangunan tinggi di Sao Paulo yang cukup jauh dari lapangan terbang menjadikannya bukan penghalang bagi juruterbang mendarat atau berlepas.

Courchevel International Airport

Courchevel, Perancis


Panduan ke resort ski ikonik Courchevel memerlukan navigasi Alps Perancis yang menggerunkan sebelum membuat pendaratan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Courchevel . Landasan 1700 kaki , tetapi mengejutkan apabila terdapat bukit yang agak besar di tengah-tengah landasan lapangan terbang tersebut.

"Ianya seperti anda menuruni bukit dan kemudiannya menaiki bukit," kata Schreckengast. Beliau menambah bahawa bukit, yang mempunyai gred 18.5 peratus, begitu curam bahawa pesawat kecil mungkin tidak boleh mendapat momentum yang cukup seterusnya terbabas ke bahu landasan. Mendarat di Courchevel adalah jelas tidak ada tugas yang mudah, jadi juruterbang yang diperlukan untuk mendapatkan pengesahan sebelum cuba untuk menakluk landasan yang berbahaya.

Princess Juliana International Airport

Simpson Bay, Saint Maarten


Tiada apa-apa yang menyeronokkan seperti enjin mengaum dan bau ekzos jet. Mendarat di pulau Caribbean memaksa juruterbang untuk terbang lebih dekat dengan pantai, kapal perlu terbang di paras pagar lapangan terbang tersebut untuk mendarat dengan baik.

Tiada lapangan terbang yang dibina berhampiran dengan kawasan orang ramai, malahan jauh daripada pusat perlancongan. Walaupun pelancong tidak berada dalam keadaan bahaya kecuali lori yang menggunakan jalan raya yang amat hampir dengan lapangan terbang.. "Cabaran kita adalah untuk memastikan tiada sebuah trak pun yang datang melalui apabila kapal terbang mendarat. Ia menjadi halangan dan jika trak ringan, kekuatan engin jet mampu membuatkan trak melayang.

Svalbard Airport

Svalbard, Norway


Svalbard merupakan salah satu kepulauan di Norway yang berkedudukan di Lautan Artik.Walaupun terdapat tiga lapangan terbang dalam kawasan terbabit, dua yang digunakan untuk tujuan pelombong pengangkutan, Lapangan Terbang Svalbard adalah terbuka kepada perjalanan perdagangan, menjadikannya lapangan terbang utara utama di dunia dimana pelancong boleh menempah tiket ke sana.

Jurutera menggunakan iklim sejuk di rantau ini untuk memihak kepada mereka semasa membina landasan di atas lapisan permafrost.Lapangan terbang ini telah siap pada tahun 1975, tetapi sedikit perubahan bermusim menyebabkan bahagian-bahagian landasan menjadi tidak sekata,memaksa untuk membaiki landasan beberapa kali

Juancho E. Yrausquin Airport

Saba, Netherlands Antilles


Landasan sepanjang 1300 kaki, lebih panjang sedikit daripada landasan pesawat pengangkut yang normal.

Kapal terbang yang besar tidak mendarat di sini, tetapi landasan yang kecil sukar mendarat walaupun untuk pesawat Cessnas dan pesawat yang serupa. kata Schreckengast, bekas juruterbang Tentera Laut yang berpengalaman untuk mendarat pesawat di landasan yang tidak panjang. "Ia mencabar, tetapi jika anda tidak mempunyai sesuatu seperti itu, penduduk di sini tidak mendapat melakukan rutin mereka, seperti penghantaran barangan." Memandangkan jumlah yang tanah yang terhad dan topografi pulau ini, mereka tidak ada banyak pilihan.

«
Next

Newer Post

»
Previous

Older Post

About Unknown

UUM Alumni.Blogger.Lover

Sains