Gadget & Teknologi

Gaya Hidup

Mengagumkan

Fakta

Pengetahuan Am

/ / / Facebook Anda Berisiko Terhadap Ancaman Pengodam


Saya bukanlah seorang hacker atau pengodam. Dengan sedikit ilmu yang saya ada, ingin saya kongsikan dengan kawan-kawan di facebook. Saya baru sahaja menerima satu 'message' daripada sahabat melalui 'inbox' dimana dia meminta saya melihat gambar keluarga dan seterusnya memasukkan 'email' dan juga 'password' facebook. Berhati-hati kerana ianya adalah bertujuan untuk mendapat 'email' dan 'password' anda.

Sekiranya anda ke laman web http://www.view.photos.lc/ anda akan dapati ianya mirip seperti facebook tetapi URL dia bukan seperti biasa iaitu http://www.facebook.com. Ini merupakan salah satu teknik hacking yang agak porpular suatu ketika dahulu. Teknik ini dikenali sebagai 'Phishing'. Sekiranya anda memasukkan kata 'email' dan juga 'password' seperti biasa, ianya tidak dihantar kepada facebook tetapi dihantar kepada email pengodam tersebut.

Berikut ialah screenshoot laman web tersebut.


Sekiranya anda menggunakan antivirus yang baik. Program Antivirus tersebut akan memaklumkan kepada anda bahawa laman tersebut tidak benar. Sebagai contoh, saya menggunakan Antivirus Bitdefender yang merupakan antivirus terbaik pada tahun lepas. Antivirus tersebut tidak membenarkan saya untuk masuk ke laman web tersebut dan meninggalkan sedikit nota seperti di bawah.


Ini adalah salah satu teknik hacking. terdapat banyak lagi teknik yang boleh digunakan oleh hacker atau pengodam.

«
Next

Newer Post

»
Previous

Older Post

About Unknown

UUM Alumni.Blogger.Lover

Sains