Gadget & Teknologi

Gaya Hidup

Mengagumkan

Fakta

Pengetahuan Am

/ / / Canselor UUM Ketua Negara Malaysia


Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah merupakan Yang di-Pertuan Agong ke-14 yang ditabalkan pada 11 April 2012. Baginda merupakan Sultan bagi Negeri Kedah Darul Aman. Baginda juga merupakan Canselor bagi Universiti Utara Malaysia (UUM) iaitu Universiti Pengurusan Terkemuka.

Baginda diputerakan di Anak Bukit, Alor Setar, Kedah sebagai Tunku Abdul Halim. Baginda merupakan anak kedua Tunku Badlishah bersama Tunku Safiah binti Tunku Mahmud, namun putera tertua yang hidup. Baginda kemudian menjadi Raja Muda Kedah pada 1949.

Baginda merupakan lepasan pelajar Wadham College, Oxford, di mana baginda mendapat diploma dalam Sains Sosial dan Pentadbiran Awam. Baginda mewarisi takhta Kedah daripada ayahandanya pada Julai 1958 dan ditabalkan pada Februari 1959

Apa yang uniknya, Baginda ialah Sultan pertama dilantik Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua. Baginda juga merupakan Yang di-Pertuan Agong yang pertama menggunakan Istana Negara di Jalan Duta yang baru siap dibina baru-baru ini. Secara rasminya, istana ini digunakan pada 15 November 2011 bagi menggantikan Istana Negara di Jalan Istana sebagai tempat bersemayam kediaman rasmi Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Malaysia. Istana ini telah diserahkan kepada pentadbiran Istana Negara pada 18 Oktober 2011 dan beroperasi sepenuhnya pada 11 November 2011.

Baginda berkenan menerima sijil dari Malaysia Book of Records diatas perlantikan Baginda selaku Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua. Baginda menerima buku dan sijil pengiktirafan tersebut daripada Pengarah Urusan The Malaysia Book of Records Datuk Danny Ooi di Istana Negara

Daulat Tuanku




«
Next

Newer Post

»
Previous

Older Post

About Unknown

UUM Alumni.Blogger.Lover

Sains