Gadget & Teknologi

Gaya Hidup

Mengagumkan

Fakta

Pengetahuan Am

/ / / 5 Makanan Yang Diperlukan Oleh Otak



Walaupun penyelidik meneruskan usaha mereka dalam mencari penawar untuk penyakit Alzheimer, ahli-ahli sains mengatakan bahawa terdapat beberapa makanan yang boleh memainkan peranan dalam kesihatan otak dan berkaitan dengan usia. Terdapat 5 makanan terbaik untuk meningkatkan fungsi otak.

1. Ikan




Ikan adalah makanan yang diperkaya dengan omega-3 dan antioksidan, ikan ini dipercayai menjadi salah satu makanan terbaik untuk kesihatan otak secara keseluruhan. Menurut kajian 2005 yang diterbitkan dalam jurnal Archives of Neurologi, penurunan kognitif individu 65 dan lebih tua yang makan dua kali ikan setiap hari dalam tempoh enam tahun adalah 13 peratus kurang daripada komuniti yang lain yang makan jumlah yang lebih kecil. Penyelidik menyifatkan Alzheimer's melawan kesan makanan laut ke Omega-3 asid lemak dan tahap yang tinggi vitamin B12.

2. Kacang Walnut



Kacang dan biji mengandungi nutrien untuk otak bagi meningkatkan fungsinya, terutamanya walnut. Sebuah artikel berkaitan kesihatan mencatatkan bahawa berdasarkan satu kajian pada 2009 yang disiarkan dalam Jurnal Pemakanan, tikus makmal yang diet dengan walnut didapati dapat membantu tanda-tanda penuaan terbalik, disamping meningkatkan keupayaan otak mereka untuk memproses maklumat.

3. Lobak



Lobak adalah merupakan makanan yang kaya dengan luteolin kompaun., kajian mendapati bahawa lobak merah boleh mengurangkan tahap keradangan dalam otak tikus makmal. Makanan lain yang mempunyai tahap luteolin yang tinggi ialah minyak zaitun, lada loceng dan saderi.

4. Buah Beri




Antara buah-buahan yang terbaik untuk diambil sebagai kesihatan otak yang terbaik adalah buah beri, terutama blueberry, yang telah digambarkan sebagai ideal "Superfood." Sumber kajian 2010 daripada Jurnal Pertanian dan Makanan Kimia, Ingatan peserta yang mengambil jus blueberry selepas tiga bulan didapati semakin kuat dan baik berbanding sebelum ini yang menunjukkan tanda-tanda yang buruk.

5. Sayur Bayam




Kartun popular Popeye menunjukkan seseorang akan bertambah kuat dan bijak apabila mengambil sayur bayam. Ianya benar bahawa sayur bayam adalam makana yang ideal untuk otak. Laman web berita kesihatan memetik satu kajian dari Jurnal Gerontologi, yang mendapati bahawa selepas menambah ekstrak bayam terhadap tikus makmal, penyelidik mendapati bahawa 500-900 peratus peningkatan dalam aktiviti otak manakala 2000 bagi saraf. Sayur-sayuran yang berdaun hijau yang lain juga telah terbukti mempunyai kesan yang sama.

«
Next

Newer Post

»
Previous

Older Post

About Unknown

UUM Alumni.Blogger.Lover

Sains